dialekt eller sprooouukfäääjl?

Kära skånska befolkning!
I lite mer än 6 månader har jag nu varit bosatt med er på den skånska slätten. Här har ni det bra, minsann, och jag är tacksam för att ni låter en stackars förvirrad östgöte bo kvar här. Ni har behandlat mig väl!
Nu är jag ju vanligtvis inte den som klagar. Tvärtom anser jag mig själv vara något av en positivist (om det nu ens är ett ord) och självklart även realist. Jag är väl medveten om att myntet har två sidor, gräset är grönare på andra sidan, det var bättre förr och så vidare. Men lika glad är jag för det! Allt som oftast i alla fall.
Men, för att komma till saken. Nu ska jag klaga lite. Inga sura miner nu, jag vill bara uppmärksamma er om en del, vad ska man kalla det, småfel, hos er som jag upptäck under min tid här!
Vi börjar med de lätt ändrade sakerna. Det här med att ni flyttar på bokstaven L i vissa ord. Cykelen, Triangelen, Nyckelen, Falaflen. Köp en ordbok och se efter själva, det är fel. FEL FEL FEL.
Jag vill även rikta en hälsning mot mina kunder på jobbet, speciellt ni lite äldre. SNÄLLA, prata tydligare. Okej att jag är ung och pigg och fortfarande har hörseln med mig. MEN, en 85 årig dam med ihopsnörpt mun som fummlar med icakortet och mumlar något fullkomligt ohörbart på den grövsta skånskan någonsin, det behärskar inte ens jag. Skaffa en tolk, säg inget alls, eller ta med papper och penna nästa gång så ska vi nog kunna komma överens.
Flera gånger har jag skrattat lite och nickat när Johan sagt något åt mig under en föreläsning, trots att jag inte hört ett enda ord av vad mannen försökt kläcka ur sig. Ett allt som oftast vinnande koncept visserligen, när det gäller Johan. 99% av allt han säger är något som man bör skratta åt, och han kräver inte mer än så till gensvar heller.
Knepigare blir det med resten av den skånska belfolkningen som inte alls nöjer sig med ett skratt och en nickning, utan faktiskt vill ha något slags svar. Oftast börjar jag med att le lite, ser efter om det räcker. När jag konstaterat att det gjorde det inte, ber man artigt personen i fråga att upprepa sig. När man efter andra försöket fortfarande inte förstått något av vad människan vill ha sagt, det är då det blir riktigt trixigt! Här finns egentligen bara tre alternativ.
1. Förklara vänligt att du helt enkelt inte förstår vad han eller hon säger
2. Be en person med skånsk härkomst att översätta
3. Säg åt tantjäveln att vänligen åter avlägsna sig till fucking DANMARK
Här är lite mer och mindre användningsbara fraser jag lärt mig under senaste veckan!
På jobbet:
- Dou käen drau die po sooomann
(du kan dra det på summan)

På gymmet:
- Anväjndier due bålen?
(använder du bollen?)

Grannen i trapphuset:
- Rrruuoökier nåuen av eijr?
(röker någon av er?)
Om en vecka rullar jag med tåg mot slätt nummer två. Kära östergötland, snart ses vi DÖH! Dje ska blääj sooo hääärlitttt!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0